جایی که تهدید کرونا به فرصت تبدیل می گردد

به گزارش مجله بای بلاگ، شیوع کرونا اگرچه به رکود مالی و غیرفعال شدن بعضی از واحدهای تولیدی و صنعتی منجر شد، اما بعضی از صنایع چهارمحال و بختیاری هوشمندانه با بهره گیری از این فرصت، علاوه بر مقابله با بحران کرونا، واحدهای خود را با تمام ظرفیت سرپا نگه داشته اند.

جایی که تهدید کرونا به فرصت تبدیل می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا ویروس کرونا علاوه بر چالش های سلامت، تاثیرات جدی بر اقتصاد، اشتغال و کسب و کارهای سراسر دنیا نیز داشته است.

در کشورهای دیگر با کرونا، بیشتر کسب و کارها در این شرایط کنونی ضرر کردند، اما در عین حال این ضرر و زیان شامل همه مشاغل و صنایع نشده است.

در واقع با وجود اینکه تاثیرات منفی و مخرب بحران کرونا بر زندگی و اقتصاد دنیا بسیار بیشتر و قابل توجه تر بود، اما در سوی دیگر، کسب و کارهایی نیز به خاطر این شرایط و اهتمام مردم در رعایت مسائل بهداشتی ،توانسته اند با هوشمندی لازم و با تغییرات اندکی در خطوط فراوری خود، از این فرصت به خوبی استفاده نمایند و نه تنها کسب و کار و صنعت خود را از ترکش های کرونا نجات دهند بلکه شهرتی کسب نموده و نامی نیک از خود در جبهه مقابله با ویروس کرونا برجای بگذارند.

یکی از صنایعی که با شیوع ویروس کرونا با افزایش تقاضا و فراوری روبرو شد، صنعت مواد بهداشتی بود.

با شیوع کرونا، افزایش تقاضا برای محصولات بهداشتی نظیر دستکش، شوینده ها و ماسک افزایش یافت و از آنجا که گاهی مردم با کمبود این اقلام بهداشتی در داروخانه ها روبرو شدند، زمینه برای فعالیت و تغییر خطوط صنایعی که قابلیت فراوری این محصولات را داشتند، فراهم شد.

بخشی از واحدهای صنعتی چهارمحال و بختیاری از جمله صنایعی بودند، که توانستند با بهره گیری از چنین فرصتی علاوه بر پاسخگویی به احتیاج مردم این استان و سایر استان های کشور، از این فرصت برای رونق کسب و کار خود بهره گیرند و مانع ضرر و زیان و تعطیلی واحدهای خود شوند.

61 واحد صنعتی در حوزه فراوری محصولات بهداشتی فعال شد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری می گوید: هم اینک 61 واحد فراوری شوینده، ضدعفونی نماینده، ماسک، دستکش و لباس بیمارستانی در این استان فعال شده است.

سجاد رستمی در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: از این تعداد 7 واحد در زمینه فراوری مواد ضدعفونی نماینده بر پایه الکل فعالیت دارند که میانگین فراوری روزانه این واحدها حدود 5 هزار و 500 لیتر است، با این وجود، ظرفیت این واحدها فراوری 14 هزار و 400 تن در سال است که برای تحقق این ظرفیت احتیاجمند به تامین 50 هزار لیتر الکل در روز هستند.

وی ادامه داد: یک واحد فراوریی نیز از 11 فروردین فراوری الکل را در استان شروع نموده است و در حال حاضر روزانه یک هزار لیتر الکل فراوری و به واحدهای ضدعفونی نماینده تحویل می دهد که ظرفیت این واحد تا یک ماه دیگر به 4 هزار لیتر در روز نیز رسد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه 5 واحد در حوزه فراوری مواد شوینده در استان فعال است، گفت: این واحدها، روزانه 4 هزار لیتر مواد دستو شویی و ظرفشویی فراوری می نمایند.

رستمی خاطر نشان کرد: یک واحد فراوریی در استان نیز روزانه 700 هزار عدد دستکش یکبار مصرف پلی اتیلن فراوری می نماید و یک واحد دیگر نیز روزانه 250 دست لباس یکبار مصرف بیمارستانی فراوری و به مراکز درمانی استان عرضه می نماید.

وی، از فراوری روزانه 25 هزار ماسک پارچه ای و سه لایه از سوی واحدهای صنعتی، فراوری و اصناف این استان اطلاع داد و گفت: به همین دلیل یکی از واحدهای صنعتی عظیم و مطرح استان اقدام به فراوری ماسک های پارچه ای یک لایه، دو لایه و سه لایه با تایید سازمان غذا و دارو به طور میانگین روزانه 10 هزار ماسک فراوری می نماید.

همراهی صنعتگران و دولت عامل رونق واحدهای فراوری محصولات بهداشتی

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز، ترکیب هوشمندی صنایع و حمایت این سازمان را عامل پیروزیت استان در فراوری محصولات بهداشتی مورد احتیاج مردم دانست و گفت: در ابتدای شیوع ویروس کرونا، با چالش های بسیاری برای فراوری مواد ضدعفونی نماینده بر پایه الکل روبرو بودیم و با وجود تقاضاهای بسیاری که به استان های دیگر عرضه می کردیم ولی هیچ یک در این خصوص با استان ما همکاری نکرد.

کاظم منزوی اضافه نمود: با این وجود در اسفندماه 98 با استفاده از الکل موجود در مخازن کارخانه های شوینده ،توانستیم این موضوع را مدیریت و بخشی از احتیاج مردم استان به مواد ضدعفونی نماینده را تامین کنیم.

وی توضیح داد: در ابتدا 2 واحد صنعتی در شهرک صنعتی بروجن و شهرکرد در مورد فراوری مواد ضدعفونی نماینده دست و سطوح در استان فعال شدند، که به همین دلیل با بهره گیری از دانش نیروی انسانی خود توانستند فرمول های جدیدی نیز ابداع نمایند و به جای استفاده از کلر در مواد ضدعفونی نماینده سطوح، از فرمول دیگری استفاده کردند که تاثیر آن بر ریه های مصرف نماینده بی خطر باشد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مشکل تامین الکل در استان با تغییر خط فراوری کارخانه خمیرمایه استان برطرف شد، گفت: یک واحد صنعتی دیگر در شهرک صنعتی بروجن نیز اقدام به فراوری الکل نموده است و روزانه یک هزار لیتر الکل فراوری می نماید.

خودکفایی چهارمحال و بختیاری در فراوری الکل

منزوی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری در فراوری الکل خودکفا شده است، اضافه نمود: در هفته آینده نیز یک واحد دیگر فراوری الکل نیز در استان به مرحله بهره برداری می رسد.

وی در ادامه به راهکارهای برطرف مشکل تامین ماسک مورد احتیاج کادر درمان و مردم استان نیز اشاره نمود و گفت: در اسفندماه یکی از کارخانه های عظیم استان توانست ظرف 4 روز با تغییر الگوهای فراوریی خود اقدام به فراوری ماسک کند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در کنار کارگاه های فراوریی، اصناف و گروه های جهادی نیز در فراوری ماسک مشارکت دارند که این موضوع در دنیا نمونه و مایه افتخار استان است.

چهارمحال وبختیاری در فراوری ماسک تحول آفرین می گردد

منزوی خاطر نشان کرد: تا چند روز آینده نیز واحد صنعتی ماشین سازی بروجن نیز خط تمام اتوماتیک فراوری ماسک را با مهندسی معکوس وارد مرحله بهره برداری می نماید، که نظیر آن در کشور نادر است و می تواند تحول عظیمی در فراوری ماسک در کشور ایجاد کند.

وی همچنین از فعال شدن یک واحد صنعتی فراوری دستکش در استان اطلاع داد و گفت: این واحد صنعتی به صورت تمام ظرفیت در 3 شیفت کاری روزانه 350 هزار جفت دستکش پلاستیکی فراوری می نماید.

منزوی، بهره گیری از توان و دانش شرکت های دانش بنیان در فراوری محصولات بهداشتی را از دیگر اقدامات استان در این شرایط مطرح کرد و گفت:هم اینک با همکاری 2 شرکت دانش بنیان ،فراوری محلول های ضدعفونی نماینده سطوح با فرمول های علمی و ابداعی صورت گرفته است، که توزیع آن در بازار در انتظار مجوز سازمان غذا و دارو است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اضافه نمود: یکی از محلول های ضدعفونی نماینده بر پایه نانونقره است و محلول دیگر با فرمولاسیون محرمانه از سوی یکی از نخبگان علمی استان فراوری شده که در آن به جای الکل و کلر از محلول دیگری استفاده شده است.

منزوی خاطر نشان کرد: اگرچه کرونا باعث ضرر و زیادی به بسیاری از واحدهای صنعتی، فراوریی و اصناف استان شد، اما در مقابل برای واحدهایی که با تغییر خط فراوری خود اقدام به محصولات بهداشتی کردند، یک فرصت بسیار خوب به شمار می رود.

وی توضیح داد: بسیاری از واحدهای فراورینماینده شوینده در شرایط قبل از کرونا با 50 درصد ظرفیت خود فعال بودند،اما پس از شیوع ویروس کرونا به صورت 100 درصد فعال شدند.

در این میان از شرکت های دانش بنیان که با تجاری سازی ایده های خود نقش مهمی در تبدیل ایده به ثروت و رونق فراوری در استان ایفا نموده اند نیز می توان به عنوان موثرترین واحدهای صنعتی استان یاد کرد، که در اوضاع و احوال کرونایی در فراوری به ویژه ماسک مورد احتیاج کادر درمان نقش بی بدیلی ایفا نموده اند.

کرونا به بومی سازی دستگاه های صنعتی یاری کرد

یکی از این شرکت های دانش بنیان در شهرک صنعتی شهرکرد فعال است و پیروز شد، با بومی سازی دستگاه فراوری ماسک در کشور برای نخستین بار از فرصت شکل گرفته در سایه کرونا، به رونق واحد خود از یک سو و مقابله با ویروس کرونا وارد میدان گردد.

ایمان اکبریان دهکردی، طراح و سازنده دستگاه بومی شده فراوری ماسک در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: از مدتی قبل ایده ساخت دستگاه فراوری ماسک به روش آلتراسونیک را طراحی نموده بودم اما با شیوع ویروس کرونا و احتیاج مبرم استان به ماسک، ساخت این دستگاه را سرعت گرفت.

این جوان شهرکردی که از 3 سال پیش شرکت فناور خود را در شهرک صنعتی شهرکرد فعال نموده است، اضافه نمود: چندین طرح فراوری ماسک طراحی نموده ام که در فرصت مناسب برای ثبت اختراع آن اقدام می کنم.

اکبریان، با بیان اینکه این دستگاه، روزانه 30 هزار ماسک فراوری می نماید، خاطر نشان کرد: امید است با حمایت مسئولان، بتوان ظرفیت فراوری را افزایش داد و احتیاج بیشتری از پرسنل درمان را به ماسک تامین کنیم.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید 19 به بیشتر کشورهای دنیا سرایت نموده است و سازمان بهداشت دنیای را برآن داشته است تا شرایط فوق العاده اعلام کند.

شست وشوی دست ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می نمایند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

تور کانادا: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1758

به "جایی که تهدید کرونا به فرصت تبدیل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایی که تهدید کرونا به فرصت تبدیل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید