رضا رشیدپور، یک دکور پرخرج و دیگر هیچ

به گزارش مجله بای بلاگ، در میان این اسامی، رضا رشیدپور توانسته تا حدودی حضورش را در تلویزیون استمرار بخشد. هر چند که او هم ممنوع التصویری و قطع یکباره برنامه هایش را تجربه نموده است، اما همچنان جزو مجریان قابل تأیید رسانه ملی است.

رضا رشیدپور، یک دکور پرخرج و دیگر هیچ

هنگامه ملکی| یک قیاس آماری نشان می دهد برنامه پر زرق و برق اتفاق با اجرای رضا رشیدپور، نه تنها در جذب مخاطب شکسته خورده، بلکه در مقایسه با برنامه های مناسبتی ماه رمضان، بازدید بسیار اندکی داشته است.

رضا رشیدپور، فرزاد حسنی، محمود شهریاری، عادل فردوسی پور و محمدرضا شهیدی فر از جمله مجریانی هستند که طی سال های فعالیت خود نشان داده اند می توانند تضمین نماینده پیروزیت یک برنامه باشند. این مجریان که بیشترشان در حال حاضر به دلایلی در تلویزیون حضور ندارند، به اندازه ای کار حرفه ای خود را بلد هستند که به ندرت می توان برنامه کم مخاطبی را در کارنامه حرفه ای شان یافت.

در میان این اسامی، رضا رشیدپور توانسته تا حدودی حضورش را در تلویزیون استمرار بخشد. هر چند که او هم ممنوع التصویری و قطع یکباره برنامه هایش را تجربه نموده است، اما همچنان جزو مجریان قابل تأیید رسانه ملی است.

گرچه بعضی معتقدند تلویزیون و به ویژه شبکه سه برای حفظ همین تعداد مخاطب خود احتیاج دارد از بعضی خط قرمز های قبلی اش چشم پوشی کند، وگرنه رشیدپور نیز به سادگی قابل حذف بود. او که با سری برنامه های شیشه ای مشهور شد و مورد توجه مردم نهاده شد، سال 95 برنامه صبحگاهی حالا خورشید را اجرا و تهیه نمایندگی کرد؛ برنامه ای که دو سال و نیم به طول انجامید و مخاطبان بسیاری هم پیدا کرد.

چرا اتفاق رقیب دورهمی و خندوانه نشد؟

بعد از اجرای برنامه مناسبتی شب یلدا توسط رشیدپور، خبر رسید که رشیدپور در حال آماده سازی برنامه ای به نام اتفاق است؛ اتفاقی که تلویزیون بیشتر از هر زمانی دیگری برای جذب مخاطب و کاهش نقدها وارده، به آن احتیاج داشت.

با دیدن خبر ساخت این برنامه و عوامل سازنده آن، این انتظار به وجود آمد که رقیبی برای برنامه هایی مانند دورهمی یا خندوانه در حال فراوری است. رقیبی که مجری کاربلدی، چون رشیدپور در به چالش کشیدن مهمانان خود دارد و تهیه نماینده و کارگردانی، چون محمدرضا رضاییان و سیاوش صفاریان پور از برنامه سازان پیروز و حرفه ای تلویزیون در ساخت آن مشارکت دارند.

اما حالا با گذشت بیش از 15 قسمت از پخش اتفاق، تعیین شده که این برنامه نتوانسته جایی در میان مخاطبان تلویزیون پیدا و انتظار ها را برآورده کند. اتفاق که از دکوری گران قیمت و تیمی حرفه ای بهره مند است به تازگی در یک قیاس آماری با برنامه های مناسبتی ماه رمضان نشان داده که در تلوبیون میانگین 600-700 بازدید دارد و این چیزی در حد فاجعه است. در حالی که دیگر برنامه های مناسبتی ماه رمضان بازدیدی چندین برابر اتفاق داشته اند.

گرچه سایت تلوبیون به عنوان آرشیو قابل دسترس برنامه های تلویزیونی معیار کامل و دقیقی نیست، اما تا حد زیادی می تواند شرایط بازدید و علاقه مندی به برنامه ها را در قیاس با یکدیگر تعیین کند. تا به امروز شرایط کلی برنامه ها و سریال ها در تلوبیون تفاوت چندانی با رویکرد کل جامعه نداشته است و از این جهت معیار قابل قبولی است.

علاوه بر آن بازتاب عادی و غیر سازمانی بریده های برنامه اتفاق در شبکه های اجتماعی هم، دلیل دیگری بر پیروز نبودن کوشش رشیدپور و باقی دست اندرکاران برنامه است. از رضا درستکار منتقد سینما و تلویزیون درباره دلایل این شکست پرسیدیم که در ادامه می خوانید.

کسی را برای تبادل نظر دعوت کنیم که برای مردم پر از سؤال باشد

رضا درستکار درباره دلایل شکست برنامه اتفاق در جذب مخاطب با توجه به اجرای رضا رشیدپور و تیم سازنده آن، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: برنامه های تلویزیونی در مجموع برنامه هایی شکست خورده ای هستند. چون نسبت برنامه هایی که ساخته می گردد با جامعه ایران روز به روز کم رنگ تر می گردد. برنامه اتفاق در میان برنامه های تاک شو، ناگهانی و ساعت پخشش اشتباه بود.

همچنین تبلیغات خوبی که باید برای آن می شد، انجام نشد. البته موضوع این برنامه هم تکراری بود. معلوم نیست روی چه معیاری افراد را برای بحث و تبادل نظر در برنامه دعوت می نمایند. بخش مهمی از افراد سرشناس در حوزه های مختلف از تلویزیون ایران حذف شده اند و لاجرم افرادی ناشناس برای تبادل نظر دعوت می شوند که جذابیت برنامه از بین می رود.

تلویزیون از پخش برنامه پربیننده در یک ساعت خوب می ترسد!

به گفته درستکار، تاک شو یعنی کسی را برای تبادل نظر دعوت کنیم که شخصیت او برای مردم پر از سؤال است و شخصیت و کاراکتر جذابی برای مخاطب دارد که زوایای مختلف و پنهان پیروزیتی را که به دست آورده، در این تاک شو ببینند.

این منتقد سینما و تلویزیون در ادامه اضافه کرد: مسئله این است که تلویزیون ایران از پخش برنامه پربیننده در یک ساعت خوب می ترسد. انگار طوری این برنامه ها را در کنداکتور می گذارد که غالب مردم، خواب باشند و آن را نبینند. این ترس گویا از مراجع مذهبی آغاز می گردد و به سایر مراجع هم ادامه پیدا می نماید. خطوط قرمز و تعداد نباید ها در صدا و سیما بسیار زیاد شده است. مراجعه به افراد درجه دو و سه هیچ جذابیتی برای مخاطب ندارند.

این رسانه هر دم محافظه کارتر از قبل شده است

این منتقد در پاسخ به این پرسش که چرا برنامه ای مانند اتفاق در قیاس با برنامه های مناسبتی ماه رمضان سال جاری کمتر دیده شد و کمتر مورد توجه نهاده شد، عنوان نمود: این برنامه ها جزو برنامه های افطار هستند و برنامه هایی نیستند که مردم بنشینند و آن ها را ببینند.

این دست برنامه ها کار های درجه دو و سه و تقلیدی از ماه عسل هستند. شاید بر حسب عادت معمول برای اینکه صدایی در خانه باشد تلویزیون را روشن می کنیم که ممکن است روی ماهواره یا تلویزیون های خودمان باشد. اما این به معنی دنبال کردن و تماشای برنامه ها نیست.

درستکار معتقد است تلویزیون می توانست برای این عادت کار هایی بکند، ولی ننموده است: این رسانه هر دم محافظه کارتر از قبل شده است و مرتباً محدودیت های بیشتر و جدیدتری برایش ساخته اند.

به این ترتیب، دست و پای تمام برنامه سازان درجه یک بسته شده است. جالب است که سریال های نون خ و پایتخت هم از تاک شو ها جلو زدند. مردم مطلع هستند و نسبت به برنامه ای اقبال بی خود و بی جهت نشان نمی دهند.

تعیین نیست لوکیشن آگهی ها کجاست

وی درباره راه حل هایی که برای عبور از بحران عدم توجه مخاطبان به تلویزیون و برنامه هایی مانند اتفاق باید به کار گرفته گردد، اعلام کرد: به نظر من باید انقلاب مدیریتی در تلویزیون ایجاد گردد و این انقلاب در رویکرد باشد. باید بازنگری گردد و اگر نخواهیم از واژه انقلاب استفاده کنیم، باید رفرمی اساسی در صدا و سیما ایجاد گردد.

وضع آگهی ها خراب است، فرم برنامه سخنرانی ها بد و سرگرمی هایش را هم مانند برنامه رشیدپور، کسی نگاه نمی نماید. برای ساخت سریال می گویند پول نیست. اما تلویزیون به دکانی دو نبش تبدیل شده و لبریز از تبلیغ و آگهی است.

تعیین هم نیست لوکیشن آگهی ها کجا هستند، در کره ماه، جزایر قناری یا هاوایی؟ چون این زندگی ها ایرانی نیستند. از این نظر تلویزیون به حرکتی بنیادین و مدیریتی کارآمد و به روز احتیاج دارد. چون مسائل مدیریتی مشهود است. تلویزیون ایران این پتانسیل را دارد، چون نیرو های فراوریی بسیاری در تلویزیون بودند که به بیرون رانده شدند، ولی این قدرت را دارند که تصویر تازه و الگو های جدیدی برای برنامه سازی ارائه دهند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

تور کانادا: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: فرادید
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 2310

به "رضا رشیدپور، یک دکور پرخرج و دیگر هیچ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رضا رشیدپور، یک دکور پرخرج و دیگر هیچ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید