سهم مهم استان های مرزی ایران و ترکیه در تحقق برنامه تجارت 30 میلیارد دلاری دو کشور

به گزارش مجله بای بلاگ، خبرنگاران/آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که مرز ایران و ترکیه، مرز صلح و دوستی است، گفت: با توجه به افق معین شده برای تجارت 30 میلیارد دلاری بین دو کشور، استان های مرزی ایران و ترکیه می توانند سهم مهمی در تحقق این چشم انداز داشته باشند.

سهم مهم استان های مرزی ایران و ترکیه در تحقق برنامه تجارت 30 میلیارد دلاری دو کشور

محمدرضا پورمحمدی در ارتباط تصویری با استاندار ارزروم ترکیه، بر ایجاد روابط محبت آمیز گسترده و مستحکم بین دو کشور تاکید نمود و اضافه کرد: ایران و ترکیه در شرایط سخت سال های گذشته در کنار هم بوده اند و لازم است تا همکاری آن ها با قوت بیشتری ادامه یابد.

وی با اشاره به حمایت ایران از دولت ترکیه در جریان کودتای سال 2016، ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار دولت و ملت ترکیه بوده و دولت و ملت ترکیه نیز در دوران تحریم های ظالمانه آمریکا در کنار ملت ایران بوده اند.

وی با بیان این که مرزهای بین دو کشور در حدود 400 سال است که مرزهای صلح و دوستی است و روابط شهرهای ارزروم و تبریز پیشینه ای به قدمت تاریخ دارد، ادامه داد: در شرایط جاری و با تسهیل ارتباطات و تبادلات، انتظار می رود رفت وآمد و مناسبات فرهنگی و تجاری بین دو طرف پررنگ تر گردد.

پورمحمدی با تاکید بر لزوم نقش آفرینی استان های مرزی در تحقق چشم انداز تجارت 30 میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه، گفت: ظرفیت های خوبی در دو سوی مرز وجود دارد که می توانند مکمل هم باشد و نیازهای متقابل را می توان از این طریق تامین کرد.

وی از برقراری خط هوایی بین تبریز و ارزروم استقبال کرد و گفت: راه اندازی این خط پروازی رونق چشمگیری در تجارت و صنعت گردشگری بین شمال غرب ایران و شرق ترکیه ایجاد خواهد نمود.

وی با اشاره به این که تبریز یکی از قطب های درمانی ایران است، اظهار داشت: حوزه گردشگری سلامت از حوزه های مهم و موثر همکاری بین دو استان و حتی منطقه می تواند باشد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تحصیل دانشجویان ایرانی در ارزروم و حضور دانشجویانی از شرق ترکیه در دانشگاه تبریز، اضافه کرد: تقویت همکاری های علمی و دانشگاهی می تواند موتور محرکه تقویت روابط بین دو استان باشد.

وی اضافه کرد: رفت و آمد مقامات دو استان و تبادل هیات های مالی، تجاری و دانشگاهی در شرایط مناسب و بازتاب رسانه ای آن می تواند تاثیر مثبتی در تحرک بخشیدن به مناسبات فرهنگی، علمی و تجاری بین تبریز و ارزروم داشته باشند.

وی با اشاره به مناطق آزاد تجاری ارس و ماکو، گفت: وجود دو منطقه آزاد تجاری و صنعتی عظیم و مهم ایران در همسایگی ترکیه و ظرفیت های زیرساختی و قانونی آنها، زمینه اجرای پروژه های صنعتی مشترک بین دو کشور را فراهم نموده است.

پورمحمدی تاکید نمود: همکاری منطقه ای در زمینه آب و انرژی از دیگر حوزه های قابل توجه برای همکاری هستند که می تواند منافع زیادی برای هر دو طرف داشته باشد.

استاندار ارزروم نیز در این ملاقات با تاکید بر افزایش مروادات تجاری و مالی با ایران به خصوص استان آذربایجان شرقی، گفت: به دنبال ایجاد خط پروازی بین تبریز و ارزروم هستیم.

اوکای مِمیش اظهار کرد: در استان ارزروم امکانات لازم برای سرمایه گذران ایرانی فراهم است و هم چنین تجار این استان آماده سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی هستند.

وی با اشاره به مراودات عمیق فرهنگی ایران و ترکیه به لحاظ اشتراکات تاریخی، دینی، زبانی و قومی، گفت: حدود 500 دانشجوی ایرانی در دانشگاه آتاتورک ارزروم در حال تحصیل هستند.

به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، وی هم چنین در مورد شرایط فراوری واکسن کرونا در ایران سوالاتی پرسید و ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک خبرهای خوشی از واکسن ایرانی کرونا منتشر گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

تور کانادا: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 5637

به "سهم مهم استان های مرزی ایران و ترکیه در تحقق برنامه تجارت 30 میلیارد دلاری دو کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم مهم استان های مرزی ایران و ترکیه در تحقق برنامه تجارت 30 میلیارد دلاری دو کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید