فعلا بازگشایی دانشگاه ها و خوابگاه ها را به صورت کامل نداریم، پاسخ به دغدغه های مهم دانشجوها درباره امتحان و بازشدن دانشگاه

به گزارش مجله بای بلاگ، معاون وزیر علوم به دغدغه متعدد دانشجویان درباره نگرانی از سلامت افراد در بازگشایی دانشگاه، کیفیت کلاس مجازی، محقق نشدن حضور دانشجویان دکترا در دانشگاه ، تدابیر بهداشتی در برگزاری امتحانات، مشکل دروس معرفی به استاد و درخواست یاری برای خرید تجهیزات الکترونیکی پاسخ داد.

فعلا بازگشایی دانشگاه ها و خوابگاه ها را به صورت کامل نداریم، پاسخ به دغدغه های مهم دانشجوها درباره امتحان و بازشدن دانشگاه

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، ترم تحصیلی جاری در دانشگاه ها، به دلیل شیوع ویروس کرونا درگیر شرایط ویژه ای شد و بسیاری از برنامه های معمول و برنامه ریزی شده نظام آموزش عالی را دست خوش تغییر کرد.

به این ترتیب در حالی که فقط 3 هفته از شروع ترم تحصیلی جاری در دانشگاه ها سپری شده بود، به یکباره رویکرد آموزش مجازی، جایگزین رویه جاری و سنتی آموزش حضوری در دانشگاه ها شد و جمعیتی میلیونی از جامعه دانشگاهی شامل دانشجویان، کارکنان و اساتید با یک تغییر عظیم همراه شدند. حتی خانواده های دانشجویان هم از این تغییرات بی تاثیر نماندند.

به مرور که آموزش های مجازی پیش رفت و بیشتر شد، فرآیندها و دستورالعمل های مربوط هم بهبود پیدا کرد و این فرایند پرفراز و نشیب، چالش ها و سوالات بسیاری را هم برای دانشجویان ایجاد کرد. همچنان که کاربران سامانه فارس من سوالات بسیاری درباره موضوعات این ترم تحصیلی در این سامانه ثبت نموده اند که اغلب این سوالات معطوف به موضوعات آموزشی و در حوزه مسئولیت های معاونت آموزشی وزارت علوم و معاونت های آموزشی دانشگاه ها است.

دغدغه ها و سوالات دانشجویان درباره مسایل این ترم را با علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مطرح نموده ایم و در این گفت وگو کوشش نموده ایم که سوالات دانشجویان را پاسخ دهیم.

در گفت وگوی خبرنگار با علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری می خوانید:

نگرانی دانشجویان از بازگشایی دانشگاه در شرایط کرونا

پاسخ به انتقاد دانشجویان از کیفیت برگزاری کلاس های آموزش مجازی

گلایه دانشجویان دکترا از محقق نشدن حضور در دانشگاه ها

دغدغه دانشجویان و خانواده ها از تدابیر بهداشتی در برگزاری امتحانات دانشگاه

نگرانی دانشجویان و خانواده ها از تدابیر بهداشتی در برگزاری امتحانات دانشگاه

گلایه دانشجویان از مشکل دروس معرفی به استاد

درخواست دانشجویان درباره یاری هزینه خرید تجهیزات الکترونیکی

فعلا بازگشایی دانشگاه ها و خوابگاه ها را به صورت کامل نداریم

فارس: بعضی کاربران سامانه فارس با ثبت سوژه ای با عنوان بازگشایی دانشگاه در شرایط کرونا یعنی بازی کردن با جان دانشجویان، اعلام نموده اند که در بسیاری از جمع ها و مکان ها هیچ رعایتی برای پیشگیری از کرونا نمی گردد و برای مثال بسیاری از افراد از استفاده از ماسک و دستکش خجالت می کشند و با توجه به اینکه هوا گرم شده است، امکان استفاده از ماسک و دستکش واقعا سخت شده، در نتیجه این شرایط پر اضطراب کرونا امکان حضور در دانشگاه ها بسیار سخت است. همچنین بعضی هم خواهان لغو بازگشایی مراکز آموزشی در شرایط قرمز کرونا شده اند.

خاکی صدیق: بازگشایی دانشگاه ها برای دانشجویان برای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه ها و برای اتمام پژوهش ها و درس هایشان است زیرا بخش عمده ای از کار این دانشجویان در آزمایشگاه ها است. مصوبه ستاد ملی مقابله باکرونا حضور در دانشگاه ها را برای دانشجویان کارشناسی ارشد مجاز دانست که به معنی الزام حضور همه دانشجویان در دانشگاه ها نیست. دانشگاه ها به صورت کلی بازگشایی نشده و دانشجویانی که مکان برای اسکان دارند می توانند در دانشگاه حضور پیدا نمایند.

دانشگاه ها به صورت کلی بازگشایی نشده و دانشجویانی که مکان برای اسکان دارند می توانند در دانشگاه حضور پیدا نمایند. فعلا خوابگاه ها هم به صورت کامل بازگشایی نشده اند

همچنین فعلا خوابگاه ها به صورت کامل بازگشایی نشده و استفاد از خوابگاه ها به تدابیر بیشتری احتیاج دارد. همچنان اولویت بر حفظ سلامت دانشجویان و ادامه دروس به صورت الکترونیکی است که با توجه به اینکه بسیاری از دروس به خاتمه تدریس نزدیک هستند، آموزش حضوری دیگر لزومی ندارد. اما اگر دانشگاهی نتوانسته آموزش های الکترونیکی را به طور کامل انجام دهد و احتیاج به برگزاری جلساتی به صورت حضوری در دانگشاه است، به شرط رعایت پروتکل های بهداشتی و قرار داشتن دانشگاه در منطقه سفید از نظر شیوع ویروس کرونا، امکان حضور دانشجویان در دانشگاه وجود دارد. در این باره باز هم تاکید می گردد که اولویت وزارت علوم بر حفظ سلامت افراد است و پروتکل های بهداشتی باید به طور جدی رعایت گردد.

انتقاد دانشجویان به کیفیت برگزاری کلاس های آموزش مجازی

فارس: با مجازی شدن آموزش ها در دانشگاه ها، همیشه گلایه هایی از سوی دانشجویان درباره ضعف های این نوع از آموزش شنیده می گردد که کاربران فارس هم با ثبت سوژه ای با عنوان نارضایتی مردم و دانشجویان از آموزش فضای مجازی در روزهای کرونایی از امکانات و نحوه تدریس ابراز نارضایتی نموده اند. چه اقدامی برای ارزیابی آموزش های مجازی دانشگاه ها انجام می گردد؟

خاکی صدیق: در حال حاضر مواردی را از رضایت و نارضایتی اساتید و دانشجویان از آموزش الکترونیکی داریم؛ برای مثال در مواردی دانشجو و استاد به صورت عالی رضایت خود را از برگزاری کلاس ارائه می نمایند و در عین حال در مواردی هم استاد و دانشجو از این بابت ابراز گلایه دارند.

شاخص های قابل اندازه گیری و قابل تحلیل برای ارزیابی نحوه برگزاری کلاس های مجازی در دانشگاه ها احصاء شد

با توجه به اینکه آموزش الکترونیک ایجاد شده در دوران شیوع ویروس کرونا از اولین تجربه کشور در زمینه ارائه آموزش ترکیبی است طبیعی است که نقایصی داشته باشد. در مرحله اول یعنی از اسفند ماه تا خرداد ماه، کوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه ها بیشتر بر حفظ ترم تحصیلی و فراهم کردن شرایط آموزش مجازی برای دانشجویان و استادان بود تا دانشجویانی که می خواهند این ترم را ادامه دهند، امکانات برایشان فراهم باشد و شرایط را برای استادان فراهم کنیم که دروس خود را در این پلتفرم ها ارائه دهند.

پس از عبور از مرحله اول، کاری که پس از این باید انجام گردد نظارت بر نحوه برگزاری کلاس های دوره های آموزش مجازی در دانشگاه ها و و ارزیابی چگونگی برگزاری این دوره ها است. برای ارزیابی نحوه برگزاری کلاس های مجازی در دانشگاه ها باید شاخص های قابل اندازه گیری و قابل تحلیل داشته باشیم و یکی از مولفه های اصلی در هر ارزیابی ، شاخص ها هستند. برای این منظور از ماه پیش کارگروه تخصصی آموزش های عالی الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاداتی را برای تعیین شاخص های ارزیابی نحوه برگزاری کلاس های آموزش مجازی در دانشگاه ها ارائه داده است. این شاخص ها در واحد نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری احصاء شده اند.

گلایه دانشجویان دکترا از محقق نشدن حضور در دانشگاه ها

فارس: بعضی کاربران فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس من درخواست بازگشایی دانشگاه ها در مقطع تحصیلات تکمیلی را مطرح نموده اند. از یک سو ستاد ملی مقابله با کرونا، حضور دانشجویان دکترا در دانشگاه ها را مجاز اعلام نموده است و از سوی دیگر به دلیل مقررات بهداشتی وضع شده، فقط بعضی دانشجویان دکترا که ضرورت حضور آنان در دانشگاه به تشخیص استاد و دانشگاه برسد، مجاز به حضور هستند، حضور دانشجویان دکترا در دانشگاه ها تا چه حد عملیاتی شده است؟

تعداد قابل توجهی از دانشجویانی که لازم بود در دانشگاه حضور پیدا نمایند برای کارهای پژوهشی، تست ها و آزمایش ها و با رعایت پروتکل ها وارد آزمایشگاه ها شدند و فعالیت خود را ادامه دادند

خاکی صدیق: از اینکه چه تعداد از دانشجویان دکترا در دانشگاه ها حضور پیدا کردند و زمینه حضور این دانشجویان در دانشگاه ها به چه میزان است آمار دقیقی ندارم. اما باید به این نکته توجه داشت که وقتی از 17 فروردین 98، ستاد ملی مدیریت کرونا در مصوبه ای مجوز حضور مشروط دانشجویان دکتری در دانشگاه ها را صادر کرد، در این مدت آموزش حضوری در دانشگاه ها برای دانشجویان دوره دکترا نداشته ایم. هدف مورد نظر از حضور دانشجویان دکترا در دانشگاه ها، حضور دانشجویان در آزمایشگاه ها و کارگاه ها بود که براساس مشاهداتی که داشتم و سوالاتی که پرسیدم تعیین شد که تعداد قابل توجهی از دانشجویانی که لازم بود در دانشگاه حضور پیدا نمایند، در دانشگاه حاضر شده اند. تعدادی از دانشجویان دکترا پیروز شدند برای کارهای پژوهشی و برای انجام تست ها و آزمایش ها، با رعایت پروتکل ها وارد آزمایشگاه ها شدند و فعالیت خود را ادامه دادند.

تعدادی از دانشجویان دکترا، پروژه های نظری دارند و اساسا این دانشجویان احتیاجی به حضور فیزیکی در دانشگاه ندارند.

دغدغه های دانشجویان از برگزاری امتحانات حضوری

فارس: بعضی کاربران فارس سوژه ای با عنوان دغدغه های دانشجویان از برگزاری امتحانات حضوری را در سامانه فارس من ثبت نموده اند و به بیان دغدغه خود پرداخته اند. بعضی هم خواهان برگزاری امتحانات دانشگاه ها به صورت مجازی شده اند. آخرین تصمیم درباره امتحانات دانشجویان چیست؟

خاکی صدیق: همان طور که قبلا اعلام شده، امتحانات خاتمه ترم دانشجویان در دانشگاه ها می تواند به صورت حضوری یا غیرحضوری برگزار گردد. اولویت در برگزاری امتحانات بر حفظ سلامتی همه افراد است و از این رو تاکید شده که اگر دانشگاهی بتواند پروتکل های بهداشتی برای برگزاری امتحانات را تامین کند، اولویت با برگزاری امتحانات حضوری است و اگر تحت هر شرایطی نتوانند پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند یا بخشی از پروتکل ها را رعایت نمایند امتحان غیرحضوری خواهد بود.

نگرانی دانشجویان و خانواده ها از تدابیر بهداشتی در برگزاری امتحانات

فارس: کاربران فارس من با ثبت سوژه ای با عنوان اتخاذ تدابیر بهداشتی برای برگزاری امتحانات دانشگاه درخواست نموده اند که با توجه به برگزاری امتحانات حضوری دانشگاه ها، حتماً دستورالعمل سختی برای اجرای پروتکل های بهداشتی به دانشگاه ها ابلاغ گردد. برای اطمینان خاطر دانشجوها و خانواده ها، چه پروتکل هایی در این باره رعایت می گردد؟

بعضی از دانشجوها و خانواده ها نسبت به تدابیر بهداشتی در برگزاری امتحانات دانشگاه ابراز نگرانی می نمایند و خواسته اند که حتماً دستورالعمل سختی درباره رعایت پروتکل های بهداشتی به دانشگاه ها ابلاغ گردد

خاکی صدیق: پروتکل هایی که در دانشگاه ها رعایت می گردد، مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و این پروتکل ها در سایت این وزارتخانه در دسترس است و دانشجویان و خانواده ها می توانند با مراجعه به سایت وزارت بهداشت، پروتکل ها را ببینند و مطالعه نمایند و جزئیات آن را آنالیز نمایند.

این پروتکل ها عینا توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ شده است و دانشگاه ها هم این پروتکل ها را رعایت می نمایند. وزارت علوم همیشه به دانشگاه ها تاکید نموده که در اولویت همه برنامه ها، سلامت دانشجویان، کارکنان و اساتید واقع شده است و در این باره تاکید جدی دارد. دانشگاه ها هم تا به امروز در رعایت پروتکل های بهداشتی ابلاغ شده اهتمام داشته اند.

گلایه دانشجویان از مشکل دروس معرفی به استاد

فارس: بعضی کاربران فارس سوژه هایی با عنوان درخواست دو برابر کردن دروس معرفی به استاد دانشگاه و حذف واحد برای دانشجویان مشکل ایجاد نموده است را در سامانه فارس من ثبت نموده اند. این کاربران گفته اند که حذف بعضی از واحدها مثل واحدهای معرفی به استاد به دلیل شیوع بیماری کرونا و موکول شدن این واحدها به ترم پاییز برای آنان دردسرساز شده است.

طبق آیین نامه های وزارت علوم، سقف دروس معرفی به استاد 2 درس در هر ترم است؛ در ترم جاری، برای همراهی با دانشجویان، تعداد دروس مجاز معرفی به استاد از 2 درس به 4 درس افزایش یافت

خاکی صدیق: طبق آیین نامه های موجود سقف دروس معرفی به استاد به صورت عادی 2 درس در هر ترم تحصیلی است؛ اما در ترم جاری به دلیل شرایط خاص کشور پیش بینی هایی درباره سقف دروس معرفی به استاد شد. بر این اساس، در ترم جاری تعداد دروس مجاز معرفی به استاد از 2 درس به 4 درس افزایش یافت تا دانشجویانی که در آستانه فارغ التحصیلی و در ترم آخر هستند و با یک یا 2 درس فارغ التحصیل می شوند بتوانند تا 4 درس را به عنوان معرفی به استاد اخذ نمایند. البته آیین نامه های اصلی همان سقف 2 درس برای معرفی به استاد در هر ترم را مجاز می داند و این دستورالعمل برای شرایط فعلی ناشی از کرونا است و ادامه این دستورالعمل در ترم های بعد منوط به شرایط کشور و شرایط آموزش است.

همچنان که تجربه آموزش الکترونیکی بیشتر می شد، دستورالعمل های مورداحتیاج تغییراتی می کرد و قبل از این هم، اسفند ماه 98، با توجه به پیش بینی از احتیاج بیشتر به آموزش مجازی دروس، سقف مجاز ارایه دروس به صورت مجازی برای دانشگاه ها افزایش یافته بود.

درخواست دانشجویان درباره یاری هزینه خرید تجهیزات الکترونیکی

فارس: در ترمی که به دلیل شرایط ویژه ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور به شکل مجازی برگزار گردید، بعضی افراد و خانواده ها از نداشتن ابزارهای آموزش نوین گلایه کردند و تقاضا و پیشنهادهایی برای یاری به دانشجویان بابت خرید تجهیزات الکترونیکی مورداحتیاج آموزش مجازی مطرح شد. کاربران فارس من با ثبت سوژه توجه به اقشار کم برخوردار در بحث آموزش مجازی در این باره درخواست پیگیری نموده اند. آیا این امکان وجود دارد؟

خاکی صدیق: تعدادی از دانشجویانی ممکن است به هر دلیل از جمله عدم دسترسی به اینترنت یا نداشتن ابزار مانند موبایل هوشمند و رایانه، نتوانند از آموزش مجازی استفاده نمایند. تمهیداتی دیده شد که اگر دانشجویی به هر دلیل نتوانند از امکانات آموزش مجازی و غیرحضوری استفاده کند بتواند بدون احتساب در سنوات ترم را حذف کند یا درسی که مشکل دارند را بدون ایجاد مشکل در ترم حذف نمایند تا این دانشجویان به مشکل جدی برخورد ننمایند.

با حدود 3.5 میلیون جمعیت دانشجویی اینکه 10 درصدی از این دانشجویان هم احتیاج به یاری داشته باشند، جمعیت زیادی خواهند شد که در حال حاضر واقعا هیچ وزارتخانه ای توان یاری مستقیم به این تعداد از دانشجویان را ندارد.

با 3.5 میلیون دانشجو اینکه 10 درصد از این دانشجویان هم احتیاج به یاری داشته باشند، جمعیت زیادی خواهند شد که در حال حاضر هیچ وزارتخانه ای توان یاری مستقیم به این تعداد از دانشجویان برای خرید تجهیزات آموزش مجازی را ندارد

راه کارهایی که برای این مشکل وجود داشت، همان انعطاف پذیری در قوانین بود که برای این دسته از دانشجویان پیش بینی و اعمال شد. از جمله اینکه این دسته از دانشجویان علاوه بر اینکه می توانند بدون احتساب در سنوات حذف ترم داشته باشند، بسته های یادگیری در قالب بسته های سخت افزاری به شکل کاغذی به آدرس افرادی که متقاضی این بسته ها بودند و از دانشگاه خود یاری خواسته اند ارسال شده است. این بسته ها تا حدی یاری نماینده بوده است؛ البته شاید همه دانشگاه ها و همه درخواست هایی که از طرف دانشجویان بوده است را پوشش نداده است.

شکل گیری خودجوش انجمن های مردم نهاد (NGO) در دانشگاه ها برای حمایت دانشجویان

خاکی صدیق: در شرایط عادی و غیرکرونایی هم عده ای از افراد جامعه به دلیل محدودیت های ناشی از اقتصاد و عدالت اجتماعی، محدودیت دسترسی به آموزش و خدمات آموزشی را دارند و ممکن است به دلیل محدودیت ها نتوانند به امکانات آموزشی دسترسی داشته باشند.

به تبع در حال حاضر هم این شرایط ممکن است برای گروهی از دانشجویان ایجاد شده باشد که مهم ترین حامی دانشجویان در این شرایط، خود دانشگاه ها هستند که بسته یادگیری و یاری های غیرمستقیم را در دستور کار قرار داده اند. همچنان که تا به امروز انجمن هایی تحت عنوان سازمان های مردم نهاد (NGO) ها به شکل خودجوش در دانشگاه ها و متشکل از خود دانشجوها و اساتید تشکیل شده و به دانشجویانی که متقاضی یاری شده اند یاری شده است. اما با شرایط فعلی امکان یاری مستقیم به دانشجوها در این شرایط از منابع دولتی نیست.

انتهای پیغام/

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

تور کانادا: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 2546

به "فعلا بازگشایی دانشگاه ها و خوابگاه ها را به صورت کامل نداریم، پاسخ به دغدغه های مهم دانشجوها درباره امتحان و بازشدن دانشگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعلا بازگشایی دانشگاه ها و خوابگاه ها را به صورت کامل نداریم، پاسخ به دغدغه های مهم دانشجوها درباره امتحان و بازشدن دانشگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید