فلسفه تعلیم و تربیت در ایران به بی راهه رفته است

به گزارش مجله بای بلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی وزیر آموزش وپرورش گفت: فلسفه تعلیم و تربیت در ایران به بی راهه رفته است. باید آدم هایی را برای یک زندگی شرافتمند و مستقل که بتوانند از حیثیت و شرفشان دفاع نمایند، تربیت کنیم.

فلسفه تعلیم و تربیت در ایران به بی راهه رفته است

محسن حاجی میرزایی، شامگاه 25 دی ماه، در نشستی با خیرین مدرسه ساز استان خراسان رضوی که در مرکز رفاهی ثامن برگزار گردید، مطرح نمود: ایران مهربان ما این روزها سوگوار است و در غم ازدست دادن عزیزانش و فرزندانش داغدار شده است. حادثه کرمان و هواپیمای اوکراینی تلخ و جان کاه بود و امیدواریم این روزهای غم و اندوه به سر برسد و این ضایعات که پیش آمد با لطف و عنایت الهی جبران گردد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه امروز مسائل متعددی در جامعه داریم و یکی از رنج هایی که در تمام جوامع، انسان ها می کشند، بی عدالتی است، بیان نمود: بی عدالتی انسان را ضایع می نماید، ستم را گسترش می دهد و ظرفیت ها و استعدادها را تباه می نماید و مجال رشد و پیشرفت را از انسان می گیرد. انبیاء توسعه عدالت داشتند که از مهم ترینِ رسالت های آنان بوده است. توسعه عدالت گم شده انسان هاست.

وی ادامه داد: در پرتو عدالت است که مجال رشد میسر می گردد و انسان ها شخصیت خودشان را می یابند و امکان تاثیرگذاری دارند و بی عدالتی، سرمایه های پاک و ناب را ضایع و منهدم می نماید. تمام کسانی که درباره عدالت سخن گفته اند، معتقدند تمام نابرابری هایی که در قدرت و ثروت، جامعه را به دسته جات مختلفی تقسیم نموده، منشأش در توزیع نامناسب فرصت های یادگیری است.

وزیر آموزش وپرورش با بیان اینکه مهم ترین سرمایه و وجه تمایز انسان ها یادگیری است، گفت: اصلی ترین عنصر جامعه و پایدارترین نتایجی که در جامعه به وجود می آید، محصول یادگیری است و آن چیزی که جامعه تجربه خواهد نمود، محصول یادگیری است. هر گامی که برای توسعه یادگیری در جامعه برداشته می گردد، بی نظیرترین کاری است که در هستی ممکن است.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه عرصه یادگیری، عرصه مهم و تاثیرگذاری است، اظهار کرد: برای آینده یادگیری بشریت، خالق هستی پیامبرانش را فرستاده است. هرکسی که به هرگونه ای که در این وادی نفس بکشد، نمی تواند شکر این نعمت را به جا بیاورد که توفیق حضور در عرصه آموزش و پرورش را پیدا نموده است.

وی ادامه داد: کسانی که توفیق پیدا می نمایند در مدرسه سازی گام بردارند، باید قدر خودشان را بدانند و افتخار می کنم که در این مردانگی شما سهمی داشته باشم. باید برای بچه های این سرزمین کار کنیم. فلسفه تعلیم و تربیت ایران به بی راهه رفته است. باید آدم هایی را برای یک زندگی شرافتمند و مستقل که بتوانند از حیثیت و شرفشان دفاع نمایند، تربیت کنیم.

وزیر آموزش وپرورش اعلام کرد: دانش آموز را در چیزی به نام کنکور نشانده ایم. نظام منزلت اجتماعی ما هم روی هم سوار شده و می گوییم چرا همه دانش آموزان می خواهند به دانشگاه بروند. مگر راه دیگری جلوی پایشان گذاشته ایم؟ این راستای است که ما طراحی نموده ایم.

حاجی میرزایی تاکید نمود: چرا نمی توانیم آدم هایی را پرورش دهیم که به ضرورت های محیطی شان پاسخ دهند؟ چقدر دانش آموز را تجهیز می کنیم؟ ایجاد انگیزه برای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای، احتیاج جدی امروز جامعه ماست.

وی مطرح نمود: من مطمئنم اگر بتواینم دانش آموزانی را تربیت کنیم که توانمندی و مهارت کافی داشته باشند، دانشگاه از کار می افتد، اما ناگزیر همه را در این راستا طراحی شده برده ایم. هدف گذاری برای هنرستان ها از 34 درصد، باید 50 درصد بگردد و دانش آموزان به سطحی از مهارت برسند که بتوانند کار نمایند.

حاجی میرزایی اذعان کرد: راستا اشتغال را معیوب نموده ایم، باید راستای را درست کنیم که افراد بتوانند پس از دوره متوسطه، به کار و فعالیت برسند و این احتیاج جدی جامعه ماست، ما جمعیت انبوهی داریم که فاقد مهارت هایی از این حیث هستند و مهارت های فوق العاده سنتی دارند.

وزیر آموزش وپرورش با اشاره به اینکه چرا مادران ما نگران تربیت فرزندانشان شده اند، گفت: به گمان من اتفاق این است که در گذشته، سرعت تحولات خیلی کند و ملایم بود، می توانستیم ارزش های خودمان را به فرزندانمان منتقل کنیم و از آن ارزش ها مراقبت کنیم، اما امروز به دلیل سرعت تحولات و تغییرات همه نقش های ما دچار کاستی شده است. سرعت تحولات با سرعت بروزرسانی ما تطابق ندارد.

وی اضافه نمود: طبق مطالعه ای که در ژاپن اجرا شده، دانش آموزان گفته اند حضور پدرومادر در زندگی به ما معنا نمی دهد و در ایران هم چنین مطالعه ای اجرا شده و فرزندان گفته اند، مادران و پدران ما، ما را درک نمی نمایند. اینکه هم فرزندان از ما راضی نیستند و هم ما از آن ها، نشان دهنده ازدست دادن زبان تعامل و قدرت زندگی بخشی ماست. خانواده ای که با فرزندانش پیوند و گفت وگویی عمیق دارد، هیج کدام از آسیب های جامعه را متوجه نخواهد شد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه هیچ کس در هیچ لحظه ای نمی تواند بی احتیاج از فراگیری باشد، مطرح نمود: برای حل یک نگرانی باید به سراغ ریشه ها برویم و آن را بازیابی کنیم. خیران مقداری از استان خودشان باید بیرون بیایند و الگو را اشاعه دهند. بیش از پولی که آورده می گردد، باید این حس، روحیه و سوز را به میدان دیگر استان ها بیاوریم.

وی اضافه نمود: آن چیزی که باید گسترش دهیم ایمان و تعهد است. در تمام حوزه های مدارس احتیاج داریم و دولت هم مقداری که در توانش هست را به میدان آورده و شرایط کلی بودجه کشور مناسب نیست. سال جاری با یاری مجمع خیرین مدرسه ساز توانستیم 2700 میلیارد تومان در بودجه ببریم و این ظرفیت را در شرایطی که همه دستگاه ها از بودجه شان کاسته شد، از هزار به 2700 برسانیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

تور کانادا: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 407

به "فلسفه تعلیم و تربیت در ایران به بی راهه رفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فلسفه تعلیم و تربیت در ایران به بی راهه رفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید