کاخ موزه بندر انزلی یا کاخ میان پشته؛ از یادگاری های دوران قاجار، عکس

به گزارش مجله بای بلاگ، کاخی که یکی دیگر از یادگاری های دوران قاجار به شمار می رفت و بعد از اینکه در زمان پهلوی بازسازی شد، رنگ و لعاب تازه ای به خود گرفت. برای اینکه کمی بیشتر با فرهنگ و تاریخ کشور آشنا شوید، بد نیست به کاخ موزه نظامی انزلی سربزنید.

کاخ موزه بندر انزلی یا کاخ میان پشته؛ از یادگاری های دوران قاجار، عکس

چرا بازدید از کاخ موزه بندرانزلی پیشنهاد می گردد؟

این بنا از معماری کاملا متفاوتی نسبت به بقیه بناهای تاریخی برخوردار است.

بازدید از مجموعه سلاح ها، ناوگان دریایی و دیگر ادوات جنگی تجربه جالبی خواهد بود.

این کاخ در محاصره باغ زیبایی واقع شده و چشم اندازهای معرکه ای دارد.

در این کاخ زمین بازی نیز برای بچه ها اختصاص یافته که بازدید خانواده ها را لذت بخش تر می سازد.

تاریخچه کاخ موزه بندرانزلی

کاخ موزه انزلی که یکی از بناهای تاریخی استان گیلان به حساب می آید، با چشم اندازی زیبا و نفس گیر مشرف به دریا و درختان سرو ساخته شده و مالک اصلی آن تاجری روسی به نام خوشتاریا بود.

این تاجر در دوران پهلوی کاخش را به رضا شاه اهدا کرد و پس از آن، کاخ میان پشته انزلی تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سر گذشت؛ چرا که در آتش سوزی سال 1307 کاملا از بین رفت ولی یک سال بعد، رضاخان دستور بازسازی کاخ را صادر کرد و فرآیند ساخت کاخ حدود 2 سال طول کشید؛ نهایتا بعد از تغییر کاربری های متعدد به نیروی دریایی واگذار شد و بعد از بازسازی های سال های انقلابش به موزه تغییر کاربری داد.

معماری کاخ موزه بندرانزلی

ساختمان اصلی کاخ اولیه از جنس چوب نراد بود و به همین دلیل جان سالمی از آتش سوزی به در نبرد و کاخ کنونی نیز در ضلع شرقی کاخ سوخته بنا شد. این کاخ در 2 طبقه و در زیربنای حدود 1200 مترمربع ساخته شده که دارای 11 اتاق، یک سالن پذیرایی و 4 سرویس بهداشتی با نماهای بسیار خاص است.

معماری کاخ موزه انزلی به عهده معماران ایرانی بود و برای همین گچ کاری هایی زیبایی در سقف اتاق ها کار شده اند. از زیبایی های دیگر این بنا می توان به پله های مارپیچ داخل سرسرای که به سبک هخامنشی ساخته شده اند و سرامیک های ایتالیایی اش اشاره نمود. از این گذشته ستون های بلند و پنجره های عظیم نیز جلوه خاصی به کاخ داده اند.

پس اگر خواستید به شهرهای شمالی ایران سفر کنید، برای خرید بلیط هواپیما شهرهایی که دارای فرودگاه هستند مانند رشت، به سفرمارکت سر بزنید.

در کاخ موزه بندرانزلی از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

طبقه پایین

اگر بتوانید از محوطه کاخ دل بکنید و وارد کاخ موزه انزلی شوید، در احاطه ماکت های انواع کشتی ها، ناوشکن ها، دوربین های یک چشم، قطب نماها و تمام ادوات مربوط به ناوگان نیروی دریایی خواهید بود. در بخش دیگر همین طبقه هدیه هندی ها به ناصرالدین شاه، تمساح عظیم تاکسیدرمی شده را می بینید و همچنین در این بخش با طرح لباس سرباز هخامنشی نیز آشنا خواهید شد. در سرسرای کاخ موزه بندر انزلی نیز میزهای بیلیارد، انواع گلدان های چینی و میزهای چوبی متنوعی به نمایش گذاشته شده است.

علاقه مندان به تاریخ، جذب قسمتی می شوند که سلاح های سرد و گرم تاریخی ایران را در خود جای داده اند؛ مجموعه ای که در اتاق های سلاح سرد به نمایش گذاشته شده، روایتگر تاریخی طولانیست چرا که سلاح جنگی مختلفی از دوره زندیه و صفویه گرفته تا دوران قاجار را در خود جای داده اند. در اتاق سلاح های گرم نیز مجموعه کاملی از انواع تفنگ ها، طپانچه ها و مسلسل در معرض دید قرار داده شده اند.

طبقه بالا

همچنان که از پله های مارپیچ به سمت طبقه بالا می روید وارد دنیای کلاسیکی با نما و دکوراسیون مجلل می شوید؛ جایی که لوازم و اسباب شخصی خاندان پهلوی و هدیه های کشورهای مختلف به این خاندان در آن جا گرد هم آمده اند، درست مثل یک کاخ واقعی! تابلوهای نقاشی، ظروف کریستال و چینی، ساعت های برنزی، شمعدان ها، گلدان ها، مبلمان و قفسه های چوبی و همچنین رادیوگرام، هدیه ارزشمندی از هیتلر که در این طبقه دل ها را به تسخیر در می آورند.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از کاخ موزه بندرانزلی چه قدر است؟

معمولا بازدید از کاخ هایی با این وسعت زمان زیادی نمی طلبند، مگر اینکه بخواهید کمی در اطراف باغ قدم بزنید و زمانی را صرف نشستن در چایخانه سنتی یا تماشای مجموعه های بیرون از کاخ بکنید. در کل حتی می توانید در یک ساعت نیز بخش های مختلف موزه را ببینید ولی معمولا گردشگران 1 تا 2 ساعت را در این مکان سپری می نمایند. بازدید از موزه بندر انزلی نیز همچون موزه های دیگر مستلزم پرداخت هزینه ورودی است.

فصل مناسب برای بازدید از کاخ موزه بندرانزلی چه زمانی است؟

باغ اطراف کاخ موزه بندر انزلی در فصل بهار و پاییز به اوج زیبایی خود می رسد و از طرفی در این موقع از سال آب و هوای انزلی خنک و دلپذیر است.

چگونه به کاخ موزه بندرانزلی برویم؟

این کاخ در خیابان تکاوران انزلی واقع شده و در مجاورت آن مصلیِ شهر قرار گرفته که به راحتی می توان از تمام نقاط شهر خود را به آنجا رساند.

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان در اطراف کاخ موزه بندرانزلی بازدید کرد؟

اسکله تفریحی پیر دریادلان: 400 متر

ایستگاه قایق سواری: 1 کیلومتر

شنبه بازار انزلی: 1 کیلومتر

مناره انزلی: 1.1 کیلومتر

مجتمع تفریحی مرجان گستر بندر: 1.9 کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی کاخ موزه بندرانزلی برای اقامت وجود دارند؟

هتل بهشت تالاب: 900 متر

هتل ایران: 1.1 کیلومتر

هتل گرند انزلی: 2 کیلومتر

هتل سبلان: 3.7 کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به کاخ موزه بندرانزلی هستند؟

رستوران پیتزلند انزلی: 850 متر

رستوران نگین مرداب: 900 متر

رستوران آندرانیک: 1 کیلومتر

کافه رستوران کوبار: 2.1 کیلومتر

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

تور کانادا: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: گردشبان
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 5704

به "کاخ موزه بندر انزلی یا کاخ میان پشته؛ از یادگاری های دوران قاجار، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ موزه بندر انزلی یا کاخ میان پشته؛ از یادگاری های دوران قاجار، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید