گم شدن امنیت در بافت جهانی یزد در همه گیری کرونا

به گزارش مجله بای بلاگ، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، گم شدن امنیت در بافت جهانی یزد در روزهای همه گیری کرونا بچشم می آید.

گم شدن امنیت در بافت جهانی یزد در همه گیری کرونا

امنیت در بافت جهانی یزد گم شده است

در بافت تاریخی قدم می زنم، حوالی مسجد جامع پر از موتورسوارانی است که نشسته اند و علاوه بر سد معبر، رهگذران را به سخره می گیرند و گاهی تکه پرانی می کنند.

کمی جلوتر زیر طاقی ساباط های کاهگلی، صدای هراس انگیز موتورسوارانی که با سرعت در این بافت به رقابت پرداخته اند، به گوش می رسد؛ صدایی که مدام دور و نزدیک می شود و هر از گاهی نیز موتورسواری با سرعت از کنارت می گذرد و برخی نیز با سخنی بی فایده به رهگذران تعرضی هم می کند.

کوچه هایی که مامن قدم های آرام گردشگران بوده است، حالا تبدیل به جولانگاه موتورسواران و افرادی شد که دور هم در دود سیگارهایشان محو شده اند و خنده های بلندشان، دلت را به لرزه می اندازد.

رکود گردشگری از بافتی که سرشار از حیات اجتماعی و اقتصادی بود، فضای ناامنی به وجود آورده که حتی بچه ها ساکن بافت نیز با شنیدن صدای موتور به گوشه دیواری، پناه می برند.

با وجود تاکید بر فاصله گذاری اجتماعی، همچنان بافت تاریخی در چنگال افرادی افتاده که با انواع مزاحمت ها مانند آلودگی صوتی، ترس و تعرض، ساکنان بافت به خصوص زنان و مردان سالمند را نگران کرده اند.

گلایه اهالی و ساکنان بافت از برخی موتورسواران

یکی از کسبه بازار مجاور مسجد جامع پیرامون گم شدن امنیت در بافت جهانی یزد اظهار می کند: در نبود ماموران نیروی انتظامی، جولان موتورسواران در بافت تاریخی غیرقابل تحمل شده به طوریکه حتی در هنگام روز نیز آرامش را از ساکنان گرفته اند.

وی با بیان اینکه تا به امروز در این برهه زمانی چندین بار مورد تعرض قرار گرفته، می گوید: من به عنوان یک فروشنده و ساکن این بافت تاریخی، ناگزیر به رفتن به سرکار هستم اما در هنگام روز هم امنیت ندارم و تا به امروز چندین بار مورد تعرض و دست درازی راکبان موتورسوار قرار گرفته ام.

یکی از بانوان ساکن در این بافت کهن هم در رابطه با شرایط این روزهای بافت تاریخی می گوید: این روزها قدم زدن در بافت تاریخی با ترس و لرز ممکن است و من به عنوان یک دانشجو که بنابر خواست اساتید باید برای انجام تکالیفی مانند عکاسی به بافت سر بزنم شاهد آشفته بازار و ناامنی حاکم بر این منطقه هستم.

وی با بیان اینکه هر گوشه از بافت تاریخی محل تجمع جوانان به خصوص افراد غیربومی شده، خاطرنشان می کند: بافت تاریخی یزد این روزها محلی برای مزاحمت های برخی از افراد سودجو شده و هر گوشه و کنار و هر بوستانی در این بافت را عده خاص به تجمع خود اختصاص داده اند به گونه ای که حق من به عنوان یک شهروند در این بافت با حکم فرمایی چنین شرایطی پایمال می شود.

رصد بافت تاریخی با دوربین های مدار بسته

سید محمد رستگاری فرماندار یزد با اشاره به بحث امنیت بافت تاریخی در ایام کرونایی و روزهای قبل از آن، اظهار می کند: اطلاعات کامل بافت تاریخی توسط چندین مورد از دفاتر تسهیل گری جمع آوری و به منظور جلب مشارکت اهالی و مباحث اجتماعی جلساتی برگزار شده که در همین رابطه نیز نصب دوربین های مداربسته توسط اداره میراث فرهنگی و شهرداری مطرح و در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه ایستگاه پلیس توریسم در راستای افزایش امنیت بافت تاریخی در آستانه راه اندازی است، می گوید: این اقدام نیز در مراحل انتهایی و در حال تجهیز و تعدیل نیرو به منظور راه اندازی است.

به گفته فرماندار، علاوه بر این اقدامات، بحث برون سازی اتباع ساکن بافت تاریخی نیز با مشارکت مردم و صحبت با مالکان خانه های استجاری در این منطقه در دست اقدام است.

رستگاری از افزایش گشت های پلیس در طول سال به خصوص در شرایط خلوتی کنونی بافت خبر می دهد و می گوید: ایجاد محدودیت های هدفمند در بافت تاریخی در دست اقدام است، هر چند که ممانعت های اهالی از ایجاد این محدودیت ها به ویژه در زمینه کاهش تردد موتور سواران را شاهد هستیم.

افزایش رفتارهای آسیب زا در بافت تاریخی

سید مصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی یزد در خصوص امنیت بافت تاریخی یزد اظهار می کند: با خلوت شدن بافت تاریخی یزد بعد از بحران کرونا و تعطیلی بسیاری از اماکن تاریخی و گردشگری، فضایی خلوت در بافت تاریخی ایجاد شده و این خلوتی فرصت جولان برخی از افراد معتاد و اوباش در بافت تاریخی را فراهم کرده است به طوریکه شاهد افزایش مزاحمت ها، سرقت منازل و مغازه ها و افزایش رفتارهای آسیب زا به اماکن تاریخی مانند بالا رفتن از در تاریخی مسجد جامع و دیوارنویسی هستیم.

وی که معتقد است با بازگشایی اماکن و تاسیسات گردشگری این مشکل تا حدود زیادی برطرف می شود، می گوید: اقداماتی را مانند گزارش دادن شرایط به ستاد مبارزه با کرونا و مسئولان ذی ربط انجام دادیم و به برخی از مجموعه های تعطیل نیز اطلاع رسانی کردیم ولی تنها حفاظت اماکن برعهده ماست و تامین امنیت بافت تاریخی در اختیار نیروهای امنیتی انتظامی است.

مضاعف شدن گشت های پلیس در بافت تاریخی

سرهنگ محمدرضا مزیدی، معاون اجتماعی پلیس استان یزد، با اشاره به اقدام به بررسی بهتر مسائل بافت تاریخی با حضور مسئولان تصریح می کند: چند جلسه با اهالی محل و ساکنان بافت تاریخی در مسجد جامع برگزار و موضوعات در این راستا احصا و در رابطه با وظایف مرتبط با پلیس اقداماتی اجرا شده است که در این زمینه می توان به مضاعف شدن گشت های بافت تاریخی در قالب گشت های موتوری و خودرویی اشاره کرد.

وی از توقیف چند دستگاه موتور سیکلت و تحویل برخی از مزاحمت ها برای کسبه به مراجع قضایی خبر می دهد و می گوید: در این ایام به طور مستمر گشت زنی های بافت تاریخی را اجرا و علاوه بر آن طرحی به منظور ایجاد محدودیت های هدفمند در بافت تاریخی با همکاری ادارات استانداری و فرمانداری و شهرداری و همچنین مشارکت مردم بزودی اجرا خواهد شد.

این مسئول از مردم می خواهد تا در صورت بروز هر نوع مزاحمت و مشکل در زمینه امنیت بافت تاریخی با شماره 110 ارتباط برقرار کنند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

تور کانادا: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: همگردی
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 2254

به "گم شدن امنیت در بافت جهانی یزد در همه گیری کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گم شدن امنیت در بافت جهانی یزد در همه گیری کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید