ترس از هوش مصنوعی؛ دلایل ایجاد، روش تشخیص و راه های درمان

به گزارش مجله بای بلاگ، اگر یک نفر در ارتباط با هوش مصنوعی اضطراب شدیدی را تجربه کند یا برای اجتناب از هوش مصنوعی سبک زندگی خود را تغییر دهد احتمالا در حال دست وپنجه نرم کردن با ترس از هوش مصنوعی یا فوبیای هوش مصنوعی است. به علت رایج تر شدن روبه روزِ هوش مصنوعی در زندگی روزمره، متاسفانه باید بگوییم که این ترس به راحتی از بین نمی رود. پس اگر شما یا فردی در اطرافتان درگیر این موضوع است بهتر است درباره این فوبیا بیشتر بدانید تا بتوانید به خودتان یا دیگران یاری کند.

ترس از هوش مصنوعی؛ دلایل ایجاد، روش تشخیص و راه های درمان

در این مطلب از خبرنگاران مگ می خواهیم درباره ترس از هوش مصنوعی، علت ایجاد آن، علائم و بعلاوه راه های رها شدن از آن صحبت کنیم.

ترس از هوش مصنوعی چیست؟

اغلب روانشناسان ترس از هوش مصنوعی را در زیرشاخه های تکنوفوبیا قرار می دهند. ترس از کامپیوتر، هوش مصنوعی، روبات ها و فناوری های مشابه در این دسته از فوبیاها قرار می گیرد. افرادی که با تکنوفوبیا درگیر هسند وقتی با شکل های مختلف هوش مصنوعی روبرو می شوند دچار اضطراب شدید، افزایش ضربان قلب، تعرق، حالت تهوع و علائمی از این دست می شوند. در بیشتر این موارد برای رهایی از ترس احتیاج به یاری فرد دیگری وجود دارد.

تکنوفوبیا در هر فرد به شکلی خاص نمایان می گردد. ممکن است یک نفر هرگز درباره هوش مصنوعی با اعضای خانواده و دوستانش صحبت نکند، اما همچنان از کامپیوتر و فناوری های دیگر که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند استفاده کند. از طرف دیگر ممکن است فردی حتی با شنیدن نام فناوری های مرتبط با هوش مصنوعی یا ابزارهای تکنولوژیکی دچاره حمله های شدید ترس گردد.

کامپیوترها، اتوماسیون و هوش مصنوعی بخشی جدانشدنی از کسب وکار مدرن هستند، پس می توان گفت افرادی که ترس از هوش مصنوعی دارند یا با شکل های دیگری از تکنوفوبیا دست وپنجه نرم می نمایند با مسائل زیادی در راه پیدا کردن شغل پردرآمد یا حفظ آن روبرو می شوند.

بعلاوه اغلب مردم گوشی های هوشمند و گجت های مختلفی دارند که مبتنی بر هوش مصنوعی کار می نماید، پس فردی که تکنوفوبیا دارد مطمئنا برای حضور در مکان های عمومی و حفظ ارتباطات خود نیز با مسائل جدی روبه رو خواهد بود.

چه چیزی باعث ترس از هوش مصنوعی می گردد؟

عوامل مختلفی باعث ایجاد ترس از هوش مصنوعی در افراد مختلف می گردد. در این بخش رایج ترین عوامل را به شما معرفی نموده، کمی آن ها را آنالیز می کنیم.

تصویر ساخته شده از فناوری های هوش مصنوعی در رسانه های محبوب

بسیاری از فیلم ها، برنامه های تلویزیونی، کتاب های مصور و دیگر رسانه های محبوب داستان هایی از ربات ها یا کامپیوترها را روایت می نمایند که نژاد بشر را تحت سلطه و نابودی قرار می دهند. چنین موضوعی به راحتی می تواند به افراد آسیب برساند. معمولا بچه ها در تشخیص آثار تخیلی از زندگی واقعی مشکل دارند و بعد از تماشا تصاویر هولناک از فناوری، مستعد ابتلا به فوبیای هوش مصنوعی می شوند.

تجربیات منفی با هوش مصنوعی

فناوری های هوش مصنوعی هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند و به همین علت مردم هیجان خاصی در استفاده از آن ها دارند. همین موضوع باعث فیلم، عکس و صداهایی شده که بسیاری از مردم آن ها را توهین آمیز، آزاردهنده یا وحشتناک می دانند. چنین محتوایی می تواند به راحتی در فردی که از نظر عاطفی آسیب پذیر است یک بیزاری ناسازگارانه از همه فناوری های هوش مصنوعی ایجاد کند.

سایر اختلالات روانی

اختلالات هم زمان مثل اسکیزوفرنی، افسردگی، اختلال دوقطبی و اختلال اضطراب می توانند روش های پردازش اطلاعات و فراوری هورمون های موثر بر خلق وخو را در مغز تغییر دهند. در نتیجه افرادی که از این شرایط روانی رنج می برند نسبت به دیگران بیشتر به فوبیا مبتلا می شوند. فوبیا و اختلالات هم زمان گاهی اوقات یکدیگر را در یک چرخه معیوب گیر انداخته و تشدید می نمایند. این موضوع می تواند به شدت بر کیفیت زندگی بیمار تاثیر منفی داشته باشد.

اضطراب در خصوص تاثیرات اجتماعی منفی هوش مصنوعی

مردم عادی در سراسر دنیا به دلایل مختلف نسبت به فناوری های هوش مصنوعی محتاط هستند. کارگران فعال در برخی صنایع واقعا معتقدند که هوش مصنوعی قرار از جایگزین آن ها گردد و شغل خود را از دست بدهند. فناوری های هوش مصنوعی بعلاوه با طیف گسترده ای از نگرانی های اخلاقی همراه است و بسیاری از مردم به طور قابل توجهی از احتمال خراب شدن فناوری هایی مثل خودروهای خودران و آسیب رسیدن به شخصی که در حال استفاده از آن است، می ترسند.

ترس از هوش مصنوعی چطور تشخیص داده می گردد؟

برای اینکه متخصص روانشناس بتواند یک ترس را به عنوان یک فوبیا تشخیص دهد، باید به آنالیز تاثیراتی که ترس بر زندگی بیمار می گذارد توجه کند. معمولا ترس های بیمارگونه یا فوبیا می تواند عملنمودهای زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار دهد. بعلاوه بروز علائم اضطراب در زمان روبروه با عوامل محرک فوبیا از نشانه های درگیری با ترس بیمارگونه است.

روانشناس قبل از تشخیص قطعی فوبیا سایر اختلالات روانی را هم در فرد آنالیز می نمایدو مثلا اسکیزوفرنی باعث می گردد که بسیاری از بیماران دچار هذیان و توهم شوند. برخی از بیماران اسکیزوفرنی بدون مصرف دارو از چیزهایی می ترسند که در حالت عادی آن ها را آزار نمی دهد.

درمان ترس از هوش مصنوعی

خوشبختانه فردی که با فوبیای هوش مصنوعی کلنجار می رود مجبور نیست آن را تا آخر عمر تحمل کند. وقتی فردی با یکی از صورت های تکنوفوبیا درگیر است ترکیبی از روان درمانی و تجویز دارو می تواند مکانیسم های مقابله ای او را فعال کند تا بتواند به راحتی در جامعه حضور پیدا نموده، از زندگی با کیفیت بالاتری برخوردار گردد. در ادامه می توانید روش های درمان تکنوفوبیا را با جزئیات بیشتری بخوانید.

دارو درمانی

داروهایی که روانپزشک ها تجویز می نمایند فوبیا را درمان نمی نماید اما به بیمار یاری می نماید تا علائم بیماری را مدیریت کند. روانپزشک معمولا بتابلوکرها و بنزودیازپین ها را برای افراد مبتلا به فوبیای شدید تجویز می نماید. این داروها به بیماران اجازه می دهند از حملات پانیک و علائم شدید اضطراب در روبروه با عامل ترس در امان باشند. مصرف داروهای روانپزشکی به طور نامحدود برای اغلب بیماران گزینه خوبی نیست؛ پس همواره توصیه می گردد بیمار بعد از یک دوره مصرف دارو و ایجاد مکانیسم های مناسب برای مقابله، تحت روان درمانی قرار گیرد.

روان درمانی

روان درمانی معمولا شامل جلسات گفت وگوی یک به یک بین بیمار و درمانگر است. در این جلسات بیمار در خصوص تجربیات خود از فوبیا، مبارزاتی که انجام داده و اختلالاتی که با آن ها درگیر است صحبت می نماید. روش درمان در این جلسات با روبروه به تدریج با عامل ایجاد فوبیا انجام می گردد تا فرد بالاخره بتواند با محرک ارتباط گرفته و بدون تحمل علائم شدید اضطرابی، با عامل ترس خود روبه رو گردد.

چگونه می توانید به افرادی که با تکنوفوبیا روبه رو هستند یاری کنید؟

زندگی با فردی که ترس از هوش مصنوعی دارد چالش برانگیز است. اما باید سعی کنید محیطی سالم و دلپذیر برای او ایجاد کنید تا در آن احساس راحتی داشته باشند. تمسخر یا تنبیه فرد مبتلا به فوبیا فقط علائم آن را بدتر می نماید و مانع از یاری گرفتن آن ها از دیگران می گردد. برترین کار این است که خانه را از محرک های احتمالی پاک کنید یا حداقل زمانی که فرد در خانه حضور دارد، عوامل محرک را در معرض دید قرار ندهید. این کار باعث ایجاد احساس امنیت و اعتماد در بیمار می گردد. بیماران مبتلا به انواع فوبیا می توانند با گذراندن دوره های درمانی، بر ترس خود غلبه نمایند. پس شما باید در کنار رعایت تمام موارد، او را برای دریافت درمان حرفه ای و مراجعه به متخصص تشویق کنید.

مرور کلی

فوبیا یا ترس بیمار گونه می تواند بسیار ناتوان نماینده باشد. اما یک فرد مبتلا به فوبیا مجبور نیست تمام روزهای عمرش را با این ترس بگذراند. درمان های روانپزشکی مدرن بسیار در این زمینه موثر هستند و بسیاری از بیماران فقط بعد از چند جلسه پیشرفت های قابل توجهی در این زمینه از خود نشان می دهند. اگر خودتان یا اطرافیانتان به تکنوفوبیا دچار هستند همین حالا با یک روانشناس یا روانپزشک معتبر و دارای مجوز تماس بگیرید تا اولین قدم برای غلبه بر ترس از هوش مصنوعی را برداشته باشید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: fearof

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 مرداد 1402 بروزرسانی: 5 مرداد 1402 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8962

به "ترس از هوش مصنوعی؛ دلایل ایجاد، روش تشخیص و راه های درمان" امتیاز دهید

1 کاربر به "ترس از هوش مصنوعی؛ دلایل ایجاد، روش تشخیص و راه های درمان" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترس از هوش مصنوعی؛ دلایل ایجاد، روش تشخیص و راه های درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید